Thursday, November 02, 2006

Complete Portfolio

Pfff na hard werken heb ik hem dan eindelijk af!
Met trots presenteer ik;
MIJN PORTFOLIO!

De eerste opdracht:

Portfolio Opdracht 1

Beschrijf de merkidentiteit van een merk naar eigen keuze volgens het model van BrandDesign.

Mijn gekozen merk is Esprit

Logo 1

De mentale merkidentiteit

1. Merkvisie
Het merk ziet er simpel uit, gemakkelijk en sympathiek. Daarmee bedoelen ze dat de kleding aanbieden die betaalbaar is voor de ‘gewone mensen’. Ook is er kleding van jong tot oud, het logo straalt ook niet een bepaalde doelgroep uit.
2. Merkmissie
Simpel maar gemakkelijk
3. Merkwaarden
Betaalbaar, kwaliteit, vooruitstrevend, met de tijd mee, innovatie en internationaal.
4. Gewenste merkpersoonlijkheid
Jong maar ook oud, grensverleggend, mooi.
5. Merkbelofte
Gemakkelijk, dus betaalbaar, en voor alle leeftijden.
6. Merk- kernconcept
Kwaliteit en betaalbaar.

De visuele merkidentiteit

1. Zien
Het logo is ontwikkeld, gemoderniseerd, valt op tussen andere merken door de strakke vormen. Ook omdat het merk maar twee kleuren heeft, die allebei bij elkaar passen en toch opvallen tussen andere merken. Bijvoorbeeld door het gebruik van rood, want dat valt altijd erg op. De typografie is strak, modern, kwaliteit en een beetje chique door de letters die niet helemaal in elkaar vallen. Het logo heeft wel veel strakke vormen. De visuals zijn niet erg opvallend maar internationaal, modern en kwaliteit vallen erg op. De zichtbaarheid is erg goed, mede omdat het logo rood is. Soms zijn de letters wel eens rood en is de rest wit. Dan valt het natuurlijk nog steeds erg op.
2. Voelen
De textuur ziet er hard uit omdat het logo zo’n strakke vormen heeft. Het ziet er ook wel een beetje glad uit wat dan weer niet echt met kleding te maken heeft. Het formaat van het logo heeft niet erg veel te maken met de kleding die hun maken. Vooral omdat het logo zo’n strakke vormen heeft en dat heeft kleding juist vaak niet. Daarentegen passen de letters niet helemaal tegen elkaar aan, waardoor je toch weer een beetje een speels effect krijgt. Dit hoort ook bij de uitstraling, modern, internationaal en kwaliteit.
3. Horen
Horen heeft niet echt veel te maken met Esprit. Dit merk heeft geen reclame op de televisie. Misschien is er een liedje dat je doet denken en dat merk maar verder heeft het merk niet een theme. Mensen in de winkel kunnen juist een vriendelijke stem hebben of een zakelijke stem. Als je in de winkel staat is het fijn als iemand je kan helpen met een vriendelijk stem.
4. Proeven
Proeven heeft eigenlijk niets te maken met dit merk, want kleding proef je niet.
5. Ruiken
De productgeur kan herkenbaar zijn en belangrijk zijn. Kleding ruikt altijd ergens naar en als het geen vervelende geur is, is dat natuurlijk fijn. Anders stop je de kleding gewoon in de wasmachine maar toch is geur wel belangrijk. Je koopt niet snel kleding die niet lekker ruikt. Omgevingsgeur in de winkel is ook erg belangrijk want als het er niet lekker ruikt ga je niet meer daar naar binnen, of je gaat er meteen al niet naar binnen. Ook geeft dat meteen een indruk van de winkel. Omdat je in winkels vaak geholpen wordt door mensen is het belangrijk dat ook zij geen vervelende geuren hebben.
6. Taal
Taal is erg belangrijk. Als je de merknaam niet eens meer nodig hebt is dat al erg goed. De tone- of- voice is ook belangrijk al geldt dat niet voor Esprit omdat die geen reclames maken. Typografie valt in dit logo erg op. Het past ook bij de producten die het bedrijf maakt. Het merk is ook erg herkenbaar. Esprit is ook een internationaal merk dus maken ze ook gebruik van Engelse termen maar ook in andere talen. Op de website is dat erg goed te zien waar je gewoon je eigen taal kunt kiezen.
7. Personen
Omdat Esprit geen reclames heeft op de televisie maakt ze wel gebruik van mensen. Niet van bekende Nederlanders, maar omdat Esprit internationaal is en een kledingzaak is, wordt er gebruikgemaakt van modellen. Er worden dus eigen mensen gebruikt voor het merk.

De designdragers

1. Product/ dienstgerelateerde designdragers
Bij het merk Esprit zijn de product- dienstgerelateerde design- dragers vooral de kleding. Daar is het merk ook bekend van. Ook de tassen van Esprit dragen mee aan de product- dienstgerelateerde design- dragers. Maar ook de mensen die je belt bij, bijvoorbeeld, de klachtenlij zijn belangrijk. Je wilt natuurlijk wel goed geholpen worden. Ook kan door de sponsering van Esprit veel uiting gegeven worden aan de merkidentiteit.

2. Externe- communicatiegerelateerde designdragers
Als voorbeeld hiervan neem ik de website van Esprit. De website heeft een strak en modern design waardoor het overzichtelijk is. De witte letters in het rood komen goed over en ook de flashfilmpjes in het midden van het beeld zijn niet storend. Je kan je eigen taal kiezen, als je dat gedaan hebt kom je meteen in een nieuw menu. Ook dat is niet storend maar juist overzichtelijk. Je kan ook gemakkelijk vinden wat je hebben moet.

3. Interne- communicatiegerelateerde designdragers
Het beeld wordt hier zo sterk bepaald door de consument, maar echt door het bedrijf. Alles wordt dan ook daarbinnen gedaan.

4. Ondernemingsgerelateerde designdragers
Esprit bevindt zich in alle grote steden van Nederland. Ook in het buitenland zijn ze erg bekend. De aankleding van het gebouw lijkt op die van de website en is ook overzichtelijk. In de winkels is er een aparte sfeer. Dat is juist goed omdat de winkels van Esprit dan niet op andere winkels gaat lijken. De signing is gewoon duidelijk omdat op elke winkel van Esprit het logo groot op staat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home