Thursday, November 02, 2006

Achtste Opdracht

Portfolio Opdracht 8

Bepaal van je eigen merk de identiteit en persoonlijkheid. BrandDesign H1.6.



Mijn merk

Logo

Merkpersoonlijkheid en merkidentiteit

Vaak worden de begrippen merkpersoonlijkheid en merkidentiteit door elkaar gebruikt. In de designwereld hebben deze twee begrippen beide betrekking op de beschrijving van het merk. Het verschil is dan dat merkidentiteit een meer oppervlakkige kant is van de verschijningsvorm van het merk, terwijl de merkpersoonlijkheid dieper gaat, die geeft namelijk de kern van het merk aan.

Aangezien de merkidentiteit en de merkpersoonlijkheid in de designwereld anders uitgelegd wordt dan in de marketingwereld, zal ik de merkidentiteit en de merkpersoonlijkheid van de designwereld eerst doen.
Merkidentiteit van mijn merk

Ik heb gebruik gemaakt van de kleuren wit, blauw en zwart. De naam die ik gebruikt heb is mijn eigen naam, met daarin Corp. verwerkt. Corp. wordt vaak bij grote bedrijven gezet en ik vond het wel iets hebben om het bij mijn naam te zetten. Als ‘merkteken’ heb ik een omlijning van een hoofd gebruikt met daaromheen een filmrol. In het hoofd is het land Australië te zien.

Merkpersoonlijkheid van mijn merk

De kleuren wit, blauw en zwart heb ik bewust gebruikt. Ik heb dat simpel en duidelijk op een poster gezet, maar daar zit ook een nog diepere betekenis achter. De kleur wit is van veiligheid, puurheid en perfectie. De veiligheid slaat op het feit dat wit een kleur is die neutraal is. Niemand zal wit als een favoriete kleur hebben en overal voor gebruiken en niemand zal wit echt haten of een lelijke kleur vinden.
De puurheid is dat de ontwerpen die ik maak gewoon puur uit mezelf zijn ontstaan. Soms krijg je wel eens ideeën ergens van maar ik zal nooit ergens iets van stelen, plagiaat dus.
Als laatste perfectie, omdat ik zelf ontzettend streef naar perfectie. Soms dan valt het ook wel mee, maar in kleinere dingen ben ik daar wat preciezer in. Het ligt er ook aan of ik het product voor mezelf maak of niet. Maar ook bij de grotere projecten kan ik erg perfectionistisch zijn, vooral bij projecten waarmee ik al langer bezig ben. Ik wil het gewoon goed doen.
De kleur blauw is van de hemel, hoop en vrede. Met de hemel bedoel ik de lucht waar wij tegenaan kijken als we naar boven kijken. Die lucht is namelijk oneindig. Het stopt wel natuurlijk, maar gaat dan over in de ruimte, het heelal. Wat ik daarmee wil zeggen is dat het oneindig is en zo zijn eigenlijk ook mijn ideeën. Vaak heb ik iets gemaakt en dan kom ik toch weer met iets nieuws, vooral als ik er toch niet helemaal tevreden over ben. Maar ook kan ik alle kanten op. Over alle producten en diensten valt wel iets te verzinnen, alleen kan het soms even duren.
Kalmte staat voor de kalmte die je soms moet bewaren op iets te ontwerpen. Je hebt vaak een deadline en het is dan slim om van te voren te beginnen, al het kan ook zo zijn dat je op het laatste moment nog ergens achter komt en dan is het ook belangrijk om kalm te blijven en er toch nog iets goeds van te maken. Als je in paniek raakt lukt dat namelijk minder snel.
Vrede staat voor de vrede in mijn ontwerpen. In vind dat er vrede in een ontwerp zit als alles bij elkaar past en dat hoeft niet persé dezelfde kleur te zijn. Het kan net zo goed de kleur groen en paars zijn, zelfs dat kan dan nog bij elkaar passen. Maar ook de vormen moeten bij elkaar passen. Als ik iets ontworpen heb, dan moet ik het gevoel hebben dat het klopt dat het goed is. Als ik dat niet heb, begin ik gewoon weer helemaal opnieuw met een leeg vlak.
Als laatste de kleur zwart. Zwart staat voor sterk, kracht en geen illusies. Met sterk bedoel ik dat je als ontwerper toch sterk in je schoenen moet staan. Je moet iemand kunnen vertellen wat jij vind en daarna ook je mening uitleggen. Niet dat je zomaar wat maakt. Er moet een klein verhaaltje achter zitten.
Met kracht bedoel ik dan een klein beetje hetzelfde als sterk zijn, maar ook dat je met het ontwerpen de kracht moet vinden om toch iets op dat witte vlak op je computer te zetten. Dat kan soms lang duren en dan heb je soms ook nog niet eens het gewilde resultaat. Je moet dan weer de kracht vinden om opnieuw te beginnen. En dat is vaak moeilijk.
Als laatste geen illusies, de werkelijkheid. Zelf vind ik het belangrijk dat je niet teveel moet dromen. Je moet ook realistisch blijven want alleen zo kun je doen wat je altijd al wilde doen.
Ik heb een omranding van een hoofd gebruikt in mijn merk. Ik vond het leuk om iets van mezelf te laten zien en daarvoor koos ik een hoofd. Een hoofd heeft iets menselijks, iets vertrouwelijks. Het heeft ook een mooie strakke vorm en is daarom geschikt voor een logo en daarom vond ik het een goed idee om dat te gebruiken.
Daarna heb ik de filmrollen om het hoofd gemaakt. Ik kies dat natuurlijk niet zomaar. Ik koos dat omdat ik ontzettend veel houd van films, series en de televisie. Het heeft me eigenlijk gemaakt tot wat ik ben en mede daardoor ben ik ook op deze opleiding gekomen. Het is een onderdeel van mezelf en daarom koos ik het om in mijn logo een rol te spelen.
Australië speelt ook een rol in mijn logo omdat ik het een geweldig land vind. Ik werk ernaartoe om daar ook later misschien te gaan werken. Wat dat betreft is Australie heel anders als Nederland dus ik weet zeker dat ik daar nog wat van kan leren.
Als naam heb ik gewoon mijn eigen naam gehouden. Dat vind ik persoonlijk en iedereen kan toch zien aan je logo wie je bent. Het lettertype is simpel, realistisch, en toch open waardoor ik het erg geschikt vond voor mijn logo. Ik ben daarom ook erg tevreden met het resultaat.

Ik dacht er nog over om ook de marketeersvisie te verklaren, maar eigenlijk heb ik dat allang gedaan in mijn verhaal hiervoor. Wat dat betreft is het niet heel erg verschillend dan van de designversie, toch moeten er verschillen zijn. Want een marketeerswereld is nou eenmaal een andere wereld dan die van de designers.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home